Neo Hypotheken Bod Geaccepteerd En Nu 1

Bod geaccepteeerd! En nu?

Gefeliciteerd! Jouw bod op je droomwoning is geaccepteerd en de hypotheek is geregeld. Maar wat zijn nu de vervolgstappen? In dit stappenplan begeleiden we je door het hele proces, van het bezoek aan de notaris tot het moment dat je volledig gesetteld bent in jouw nieuwe droomwoning.

Wat als je bod is geaccepteerd?

 

Nadat je koopbod is geaccepteerd door de verkopende partij en je nog eens extra hebt genoten van je overheerlijke glas champagne om deze mooie stap te vieren, is het tijd om een aantal stappen te ondernemen. Hier zijn de 5 stappen van jouw 'Bod geaccepteerd en nu?'-stappenplan:

 

Stap 1: Het voorlopig koopcontract tekenen

Allereerst dien je de acceptatie van een koopbod door de verkopende partij vast te leggen in een voorlopig koopcontract. In het voorlopig koopcontract worden de afspraken tussen jou en de verkoper vastgelegd, waarbij je officieel een woning koopt. Hoewel de term 'voorlopig' anders doet vermoeden, is dit contract na de wettelijke bedenktijd van drie dagen bindend. Als je je dan nog bedenkt, dien je een boete van vaak 10% van de koopprijs te betalen tenzij voordien overeengekomen ontbindende voorwaarden gelden. Het voorlopig koopcontract wordt opgesteld door de verkoper (of diens makelaar), maar dat betekent niet dat je er geen invloed op hebt. Het is vooral belangrijk om de ontbindende voorwaarden goed te bekijken dan wel zelf aan te geven.

 

Stap 2: Mogelijke bouwkundige keuring

Het is niet verplicht, maar wel verstandig om een bouwkundige keuring te laten uitvoeren. Vooral bij oudere huizen. In een bouwkundige keuring controleert een expert verschillende aspecten van de woning, waaronder de fundering, kozijnen en andere relevante elementen. Hierdoor krijg je een duidelijk overzicht van de verwachte kosten voor direct noodzakelijk onderhoud. Als deze kosten hoger uitvallen dan het bedrag dat je had ingeschat, en je hebt de uitkomst van een bouwkundig rapport als ontbindende voorwaarden in het voorlopig koopcontract opgenomen, dan heb je nog de mogelijkheid om de koop te ontbinden of kun je in gesprek gaan met de verkopers om een mogelijke oplossing te vinden.

 

Stap 3: Beginnen met je hypotheekaanvraag

In principe zou je na het accepteren van je woning aankoopbod al kunnen starten met het aanvragen van een hypotheek. Een hypotheekaanvraag kan zelfs voordat je je handtekening onder het voorlopig koopcontract hebt gezet. Bij NEO hypotheken kun je je hypotheken op twee manieren regelen: je kunt online zelf een hypotheek aanvragen of met behulp van een onafhankelijke hypotheekadviseur

 

Stap 4: De taxatie van je woning

Voor het bedrag dat je leent met een hypotheek, dient je woning als onderpand. Om te bepalen hoeveel je woning waard is, is een taxatierapport vrijwel altijd verplicht. Dit is niet alleen belangrijk voor de hypotheekaanvraag, maar ook voor jouzelf, aangezien je doorgaans maximaal 100% van de woningwaarde mag lenen. Als bijvoorbeeld je woning wordt getaxeerd op 300.000 euro, mag je in principe niet meer dan dat bedrag lenen. Neo Hypotheken biedt twee mogelijkheden qua taxatierapport van jouw woning: een standaard, fysieke taxatie door een erkende taxateur of een desktoptaxatie via Calcasa voor woningen tot 90% LTV non-NHG en NHG hypotheken.

Verbouwplannen?

Overweeg je een verbouwing? Geef dit dan duidelijk aan met een verbouwingsspecificatie. Hierdoor kan de taxateur de verwachte marktwaarde van de woning ná de verbouwing bepalen. 

Neo Hypotheek Verbouwingsspecificatie

Stap 5: De juiste verzekeringen regelen

Bij het kopen van een eigen woning komen verantwoordelijkheden kijken. Daarom is het verstandig om vooraf te overwegen welke verzekeringen je wilt en/of moet afsluiten. In sommige gevallen is een specifieke verzekering verplicht, bijvoorbeeld een inboedelverzekering en opstalverzekering. Deze verzekeringen moeten van kracht zijn zodra je de sleutel van je nieuwe woning ontvangt. Regel deze verzekeringen dus op tijd!  Als je vragen hebt over verzekeringen, kun je deze ook bespreken met een hypotheekadviseur. 

 

Stap 6: Naar de notaris

Is jouw hypotheekaanvraag volledig geaccepteerd en heb je de hypotheekofferte ondertekend?  Dan is het tijd om naar de notaris te gaan. De notaris regelt de formele overdracht van de woning. Jij en de verkoper zetten een handtekening onder de hypotheekakte en de akte van levering om ervoor te zorgen dat de woning officieel van jou wordt. Bij deze overdracht ontvang je ook de sleutel en ben je officieel de trotse eigenaar van je nieuwe woning! 

 

Stap 7: Belastingaangifte doen

De laatste stap in het aankoopproces is tijdens de belastingaangifte. Hierbij kun je bepaalde kosten die verbonden zijn aan de aankoop van een woning, de zogeheten kosten koper, aftrekken van de inkomstenbelasting. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Kosten voor hypotheekadvies
  • Notariskosten voor de hypotheekakte
  • Kosten voor Nationale Hypotheek Garantie
  • Taxatiekosten

Tot slot kom je mogelijk in aanmerking voor een hypotheekrenteaftrek. Dit houdt in dat je de hypotheekrente die je betaalt voor de hypotheek kunt aftrekken van het belastbare inkomen in box 1.

Veelgestelde vragen

De informatie op deze pagina is gecontroleerd door:

mark-van-der-geer
  • Mark van der Geer
  • Hoofd Risk & Compliance